TOVE SAND

BEST OF BKK

Publicerad 2014-02-27 16:26:00 i Allmänt,

Nu kommer ett ganska rörigt inlägg, med mycket text och information.
Jag tänkte nämligen skriva en Bangkok guide med tips på saker vi gjorde och tyckte var bäst med staden. I denna guide bortser jag helt från demonstrationerna och oroligheterna som var där under tiden. För vi båda tror att det påverkade staden väldigt mycket och gjorde att vi inte kunde åka till alla platser vi ville osv.

(till Amanda och Erik, hoppas ni får lite tips från detta)
Hotellet

Vi bodde på ett fantastiskt hotell vid namn ASIA HOTEL BANGKOK. En ren chansning som blev succé. Det låg ca 5 minuter från alla köpcenter och de största shoppinggatorna. Vi bodde på 6 våningen där poolen längs ner var (syns på bilden till vänster) i ett jätte fint rum. Vi uttnytjade inte hälften av allt som fanns på hotellet eftersom vi ville se staden. Det fanns i alla fall ca 6 olika restauranger, 2 pooler varav en på taket på 13e våningen, gym och jacuzzi, tennisplan, egen Cabaret show, två souvernirshops (kan funnit fler, men vi såg två), egen turist information och taxibokning, sammankopplat med skytrain stationen så man kunde gå rakt in i hotellet och en super stor och bra frukost.

Vi betalade lite mindre än 400kr per natt inklusive frukost, som vi sen delade på. Alltså ingenting egentligen.
Det ända som var dåligt med hotellet var att det inte fanns wifi på rummen och man fick betala ca 40kr för 20 min i lobbyn. Men nästan på alla restauranger finns det wifi så man klarade sig bra.

Chinatown

Vi tog en tuktuk och sa att vi ville till shoppingen i chinatown, men shopping för en tuktuk driver i Bangkok är skräddare, så man ska fråga efter wholesale marknader för då borde man komma rätt. Vi kom i alla fall till ett kinesiskt tempel eller nått. Där ifrån började vi följa efter några med karta som såg turistiga ut. Vi gick och gick och till slut hittade vi en liten insticksgata som såg ut att ha mycket grjer. Och ah, där fanns allt och mycket mer. Himmelriket.

För att man ska hitta rätt ställe kan man ta sikte på en Tesco Lotus som låg där. Om det inte nu finns 10 stycken sånna i Chinatown. Vi åt nämligen där, för mat finns det inte gott om, om man inte vill äta ankfötter eller liknande. Tesco Lotus är en stor mataffär liknande Ica maxi. Hittar man den affären så är man i alla fall i närheten.

Vi spenderade en hel dag här och kom hem med massvis fynd. Allt som vi tänkt "Esch det finns säkert i bkk, så vi väntar med att köpa det" på de andra platserna vi varit på, det fanns där i Chinatown.

Alla dessa shoppingcenter med minst 3 våningar i varje upp emot 10 stycken var helt galet.

Det låg fyra stora köpcenter runt Siam Square, det var MBK, Siam Center, Siam Paragon och Siam Discovery. Där är det mycket turister och det finns allt. Man kan även pruta i vissa affärer, så pröva er fram det gjorde vi och ibland lyckades man och ibland inte.

Central World är ett av världens störta köpcenter, vi gick förbi det och tänkte vi tar det efter vi gått i dom andra, men då fanns det ingen ork eller tid kvar. Det var en negativ grej som demonstrationerna förde med sig, som jag är tvungen att nämna, alla center och affärer stängde runt 18, så sen fick man gå på gatorna och marknader resten av kvällen. Istället besökte vi Platinum Fashion Mall, med hur mycket klädaffärer som helst och Pantip Plaza som bara var 7 våningar med elektronic.

Sen finns det jätte många små center, som har oklara namn. Det är egentligen bara gå på gatorna runt om det större centren jag nämt ovan så hittar man de små också. Jag gillade ett speciellt som låg vid Siam Square.

Siam Center

I Siam Center på första våningen låg Victoria´s Secret. Där fanns även forever21, MAC och Sephora. Vi letade som galningar efter en nagelstudio som Foki ska ha gjort sina naglar på, men den verkade ha stängt igen. Ingen vi frågade visste vad det var för något. Istället gjorde vi naglarna i något lite mindre köpcenter och det blev ju minst lika bra.

Khaosan Road och Spicy Nightclub

En kväll mötte vi upp två killar från England som vi träffade i Patong, för att festa med dom. Khaosan road är den plats där mest unga och backpackers bor och festar. Ska vara det bästa party stället i Bangkok för oss unga och resande och det kan man ju inte annat än hålla med om. Vilket drag. Efter att barerna stängde där. Kanske runt 2-3 åkte vi vidare. Jag frågade en tuktukdriver ifall han visste någon nattclub där vi kunde dansa och då körde han oss till Spicy.
Nattklubbarna i Bkk öppnar tydligen runt 2 så när vi kom dit hade den väl precis öppnat. Det var i alla fall mycket folk och dansgolvet var uppbyggt som en scen med staket runt. Musiken är exakt som på krogen här hemma så man kan dansa och sjunga med hur bra som helst.

Lebua Skybar

Jar har ju skrivit lite om den förut, men nu gör jag det igen för det var så grymt. En av det högsta och bästa skybarer i Bkk. Här spelades baksmällan 2 in och det fanns även drinkar uppkallade efter filmen. Dyrar drinkar om man jämför med resten av thailand, men fortfarande billigare än i Sverige.
Lebua ligger i State tower och man kan även bo där i fall man vill betala lite mer än vad vi gjorde.

Marknaderna

Överallt fanns det nattmarknader och eftersom centrena stängde tidigt fick vi spendera en hel del tid på dessa. Vi missade tyvärr Chatuchak som är en av världens största marknader, då det varit dödsskjuningar där några timmar innan vi skulle dit. Den marknaden är bara öppen på helgen så det var väldigt synd.

Vi gillade nog Pratunam mest, men dit åkte vi efter Chinatown så man var lixom mättad på shopping den dagen, men vi kollade runt och det fanns otroligt mycket kläder som var moderna och skitsnygga.
Likadant var det utanför shoppingcentrena på gatan vid Siam på kvällarna. Super mycket snygga och billiga kläder. Det var där jag tex köpte detta.

Pat Pong låg på Silom road och var ganska liten marknad om man jämförde med de stora vi varit på i t.ex Phuket.

När vi flög till Bangkok från Phuket så fick vi veta att det var bättre att flyga till den gamla flygplatsen Don Muang, eftersom den låg närmare staden. Vi bokade själva över internet för då flög vi nästan båda två för priset som vi annars skulle få betala på en turisbyrå för en biljett och då utan väska.
Övervikten var ett problem vid denna flygning då vi skulle köpa en ny resväska i Bkk och hade shoppat endel i Phuket och Patong. Men det var ingen som brydde sig på flygplatsen. Cecilia hade 3 handbagage tex, haha. Övervikt med 3-4 kg är inget som spelar någon roll tydligen.

Hem flög vi från Suvarnabhumi som är en störe flygplats. Där Victoria´s Secret och alla dyra affärer så som Prada och Gucci. En väldigt stor flygplats där man lätt kan gå vilse, men vi hittade ganska bra får man tycka ändå.
Från vårat hotell tog det ca 35 minuter ut till flygplatsen med taxi tidigt på morgonen. Vi pratade med en taxikille ute på gatan och frågade vad det skulle kosta att åka till flygplatsen och då erbjöd han sig att hämta oss och köra dit oss. Och han kom och hämtade oss precis på minuten.

Det leder in mig på att man kan verkligen lita på thailändarna. Turisterna är det viktigaste för dom. Säg bara att du är från Sverig så kommer dom fixa det mesta åt dig.

Hoppas det har varit något läsvärt och intressant till er som ska besöka eller har besökt staden.